


De minister Carola Schouten heeft een brief naar de tweede kamer gestuurd over een aantal nieuwe stappen binnen de landbouw om de stikstofproblematiek verder aan te pakken.
In de brief staat verder ook de volgende algemene planning van de stikstofaanpak tot en met de zomer van 2020 genoemd:
Feb 2020 |
Kabinetsreactie: advies ‘Luchtvaart’ (Adviescollege Stikstofproblematiek) |
Feb 2020 |
Publicatie Subsidiemodule brongerichte verduurzaming stal en managementmaatregelen |
Feb/Mrt 2020 |
Openstelling stikstofregistratiesysteem |
Voorjaar 2020 |
Aanpak natuurherstel en -verbetering |
Voorjaar 2020 |
Volgende (bron)maatregelen in betrokken sectoren |
Voorjaar 2020 |
Vaststellen van een streefwaarde voor de reductie van stikstofuitstoot in 2030 |
Voor zomer 2020 |
Kabinetsreactie: advies ‘Lange termijn’ (Adviescollege Stikstofproblematiek) |
Zomer 2020 |
Eerste resultaten doorlichting Natura 2000-gebieden |
Zomer 2020 |
Voortgang Grondbank en instrumenten voor landinrichting |
Om vergunningaanvragers te helpen heeft het Rijk de handreiking ‘Woningbouw en AERIUS’ opgesteld. Deze handreiking helpt initiatiefnemers, gemeenten en provincies om de stikstofdepositie van woningbouwprojecten in kaart te brengen.
De algemene conclusie is dat bij maximaal 50 laagbouwwoningen, gebouwd op zandgrond op minimaal 7 km afstand van een Natura 2000-gebied, de stikstofdepositie onder gemiddelde omstandigheden 0,00 mol/ha/jaar is. Voor projecten met een stikstofdepositie van 0,00 mol/ha/jaar hoeft geen vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming te worden aangevraagd. In de andere gevallen op kortere afstand van een Natura 2000-gebied en/of voor de bouw van meer woningen waarbij de depositie mogelijk hoger is dan 0,00 mol/ha/jaar is alsnog een AERIUS berekening nodig.
Vanaf vandaag is het ook mogelijk om in de provincie Friesland aan de slag te gaan met de Provinciale Beleidsregels intern en extern salderen Fryslân 2020.
De landelijke stiktofregels die het handelen met stikstofrechten van veehouderijen mogelijk maakt, zijn met enkele weken uitgesteld. De doelstelling van het ministerie deze nieuwe regels per 1 februari 2020 in te laten gaan wordt niet gehaald. Overigens, extern salderen met bijvoorbeeld de industrie is momenteel al wel mogelijk. Maar extern salderen met veehouderijen op basis van de provinciale beleidsregels laat dus nog even op zich wachten.
Het stikstofschema is op enkele punten verduidelijkt. Heeft u vragen over welke mogelijkheden er zijn voor uw project, neem gerust contact op met een van onze adviseurs bij SPA WNP ingenieurs.
In de Spoedwet aanpak stikstof is voorzien in aanvullende instrumenten voor de aanpak van de stikstofproblematiek. De eerste van deze instrumenten is de Regeling spoedaanpak stikstof bouw en infrastructuur. Deze regeling ligt vanaf vandaag tot en met 9 januari 2020 ter consultatie.
Verder hebben we vandaag het huidige stikstofbeleid inclusief de nieuwe provinciale beleidsregels van 13 december samengevat in een nieuw overzichtelijk schema. Na de feestdagen staan onze adviseurs van SPA WNP ingenieurs weer voor u klaar om met dit schema de mogelijkheden voor uw project of activiteit te bespreken.
We wensen u fijne feestdagen en tot in 2020!
De spoedwet stikstof is vandaag in de eerste kamer aangenomen en gaat in per 1 januari 2020. In de spoedwet worden de volgende punten geregeld:
Ad 1.
Een regionale drempelwaarde biedt mogelijk uitkomst voor projecten. Maar zoals in de brief van de minister op 16 december werd aangegeven, moet hiervoor eerst stikstofruimte worden gecreëerd. Bovendien is een stikstofbank (registratiesysteem) nodig om te bepalen hoeveel ruimte je regionaal nodig hebt voor zowel nationale als regionale projecten om te kunnen beoordelen wat er eventueel aan ruimte beschikbaar is. Kortom een drempelwaarde zal waarschijnlijk niet op korte termijn worden ingevoerd.
Ad 4.
Het is nog niet duidelijk tot welke hoeveelheid aan stikstofdepositie er geen significante effecten voor Natura 2000 gebieden zijn te verwachten. In de spoedwet staat dat een Wnb vegunning niet nodig is, als op voorhand op grond van objectieve gegevens kan worden uitgesloten dat zij afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significant negatieve gevolgen voor de natuurlijke kenmerken van een Natura 2000-gebied kunnen hebben.
De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft de kamer geïnformeerd over de voortgang aanpak stikstofproblematiek. We zetten de belangrijkste punten op een rij:
Met uitzondering van de provincie Friesland hebben alle provincies de beleidsregels voor intern en extern salderen aangepast. In het nieuwe beleid zitten enkele verschillen ten opzichte van de vorige beleidsregels. De belangrijkste verschillen bestaan uit:
De spoedwet stikstof waarmee het kabinet de bouw weer op gang wil brengen, is aangenomen in de tweede kamer. De wet gaat onder andere over stikstofarm veevoer, een stikstofbank en biedt een kapstok voor de invoering van een drempelwaarde per ministeriële regeling.
De eerder aangekondigde snelheidsverlaging op autosnelwegen gaat medio maart 2020 in.
De minister en de provincies zijn het op hoofdlijnen eens geworden over de herziening van de provinciale beleidsregels voor intern en extern salderen (van begin oktober).
Het Natura 2000 gebied Canisvliet in Zeeland lijkt met de update van AERIUS versie 2019 ineens stikstofgevoelig te zijn geworden. In dit gebied werd in de vorige AERIUS versie geen depositie berekend. Dit kwam omdat de kritische depositiewaarde (KDW) in dit gebied niet werd overschreden. In de passende beoordeling van het voormalige PAS werd hiermee rekening gehouden. Maar nu er geen PAS meer is, berekent AERIUS nu dus ook weer de stikstofdepositie in de Canisvliet.
De Raad van State heeft het kabinet geadviseerd over het invoeren van een drempelwaarde. Een drempelwaarde is alleen (juridisch) haalbaar als deze voldoende ecologisch onderbouwd is. De Raad van State beschrijft de randvoorwaarden voor een eventuele:
Het kabinet zal het advies van de Raad van State verder uitwerken en waarschijnlijk in december hier meer over berichten.
De ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Infrastructuur en Waterstaat en Milieu en Wonen hebben in een gezamenlijke brief de tweede kamer geïnformeerd over het maatregelenpakket voor de stikstof problematiek in de woningbouw. Er worden drie maatregelen aangekondigd:
Bovendien komt er een stikstofregister waarin wordt bijgehouden hoeveel stikstofruimte er is, hoeveel er wordt uitgegeven en hoeveel er dus nog beschikbaar is voor andere activiteiten. D Daarnaast wordt er gewerkt aan een regeling dat geen Wnb vergunning noodzakelijk is voor activiteiten die geen significante gevolgen kunnen hebben voor Natura 2000-gebieden. Tenslotte is het kabinet voornemens om in december met nieuwe maatregelen te komen. Waaronder een generieke drempelwaarde.
Op 8 oktober zijn de beleidsregels voor intern en extern salderen gepubliceerd op https://www.bij12.nl. Daarna hebben alle provincies ze gepubliceerd. Dit heeft tot protesten geleid bij de provinciehuizen. Daarop hebben sommige provincies het beleid aangepast of deels ingetrokken. Voor extern salderen met dier- en fosfaatrechten geldt dat dit - ongeacht de status van de beleidsregels - voor 1 januari 2020 nog niet uitgevoerd kan worden omdat hiervoor een wetwijziging van de meststoffenwet nodig is. Het ministerie van LNV bereidt deze voor. Voor intern salderen voor de andere sectoren is de status per 30 oktober als volgt:
Aanpassingen Gelderland
Dinsdag 22 oktober 2019 hebben Gedeputeerde Staten van Gelderland de beleidsregel intern en extern salderen tot 1 december 'on hold' gezet voor agrarische bedrijven. Voor overige sectoren geldt de beleidsregel onverkort en kunnen bedrijven dus een Wnb vergunning aanvragen waarbij salderen is toegestaan.
Aanpassingen Limburg
Een brief van Provinciale Staten van Limburg over de voortgang stikstofproblematiek licht de aanpassingen in detail toe.
Aanpassingen Overijssel
Gedeputeerde Staten hebben het principebesluit van maandag 14 oktober bevestigd om de beleidsregel salderen stikstofruimte voor de agrarische sector in te trekken. In het verlengde daarvan wordt de vergunningverlening die hierop gebaseerd is opgeschort. Voor overige sectoren geldt de beleidsregel onverkort en kunnen bedrijven dus een Wnb vergunning aanvragen waarbij salderen is toegestaan.
Op 17 oktober was er een debat tussen het kabinet en de Tweede Kamer. Minister Schouten heeft gezegd dat het kabinet wil zorgen dat de natuur herstelt en tegelijkertijd wil voorkomen dat woningbouw en andere activiteiten stilvallen. Hiervoor wordt gewerkt aan een gebiedgerichte aanpak. Dit gaat in kleine stappen. Ook het verlage van de maximumsnelheid rond natuurgebieden kan bijdragen aan de oplossing. Een beknopt verslag van het debat vindt u hier. Het volledige debat kijkt u terug via deze link.
Provincies hebben de beleidsregels voor intern en extern salderen bekend gemaakt. We hebben ze samengevat in een overzichtelijk schema.
Op de website van BIJ12 zijn de provinciale beleidsregels voor het intern en extern salderen verschenen. Meer informatie volgt.
Vandaag is een nieuwe kamerbrief verschenen over de aanpak van de stikstofproblematiek. In deze brief van minister Schouten legt het kabinet uit hoe het stikstofreductieplan vorm krijgt samen met het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Unie van Waterschappen (UvW) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Meer informatie volgt.
Op 25 september is het eerste rapport van de commissie Remkes verschenen. Daarin stelt de commissie dat niet alles kan in dit land, zonder dat het beperkingen voor iets of iemand oplevert. Geloofwaardig en aantoonbaar herstel van de natuur is noodzakelijk volgens de commissie. Dit vraagt in een evenwichtige verhouding om een bijdrage van alle sectoren die stikstof uitstoten. Dit zijn de veehouderij, mobiliteit, industrie en de bouwsector.
De commissie beveelt een gebiedsgerichte benadering aan, met doelgerichte maatregelen per natuurgebied. De provincies moeten hierbij de regie nemen.
Voor de korte termijn beveelt de commissie aan om de snelheid op wegen nabij overbelaste natuurgebieden omlaag te brengen. En dat de overheid verouderde veehouderijen opkoopt om te saneren. Het rapport werkt niet concreet uit hoe dit er per gebied uit moet zien. Ook bevat het rapport geen voorstel voor een nieuwe drempelwaarde voor kleine deposities.
Voor de bouwsector beveelt de commissie aan om modulair, energieneutraal, circulair en natuurinclusief te bouwen en gebruik te maken van innovatieve technieken en materialen.
Voor de industrie, waar bij vergunningverlening veelal een verschilberekening van de depositie nodig is, stelt de commissie voor om 29 mei 2019 als referentiedatum te hanteren. Ook stelt de commissie voor om niet-benutte (latente) vergunningruimte af te romen.
Op donderdag 3 oktober licht de commissie haar rapport toe aan de Tweede Kamer. Korte tijd later komt het kabinet met een reactie; mogelijk al na de ministerraad van 4 oktober. Op donderdag 17 oktober is een plenair debat tussen de Tweede Kamer en het kabinet.
Verschillende provincies hebben ondertussen laten weten vanaf begin oktober de vergunningverlening weer op te starten. Hoe dit eruit komt te zien, wordt per provincie ingevuld.
Sinds vandaag is de nieuwe versie van AERIUS Calculator weer beschikbaar. In deze versie zijn alle PAS gerelateerde elementen verwijderd. Daarnaast is het model op onderdelen zoals het OPS rekenhart, achtergrondconcentraties en diverse emissiefactoren geactualiseerd.
Deze versie kent wel een beperkt toepassingsbereik. Dat wil zeggen dat deze versie van AERIUS in twee gevallen nog niet bruikbaar is. Dit is het geval bij emissiebronnen waarbij sprake is van:
Er wordt op dit moment gewerkt aan een update van AERIUS waarin deze tekortkomingen van AERIUS worden hersteld. Maar vooralsnog is niet bekend wanneer dit plaatsvindt.
Overigens is op dit moment het gebruik van AERIUS niet wettelijk verplicht. Wanneer u emissiebronnen heeft met mechanische ventilatie of schoorstenen kleiner dan 2,5 maal de hoogte van het gebouw dan is het goed om te weten dat SPA WNP ingenieurs ook met een ander rekenmodel zoals STACKS-D kan rekenen waarvoor deze beperking niet geldt. Laat u informeren door één van onze adviseurs bij SPA WNP ingenieurs over de mogelijkheden.
De minister heeft de kamer geïnformeerd over de stand van zaken met een plan van aanpak rond de stikstofproblematiek:
Naast de stand van zaken heeft de minister een inventarisatie gegeven van projecten en plannen, die mogelijk gevolgen ondervinden van de uitspraak van de Raad van State.
Sinds de uitspraak over het PAS op 29 mei maken wij dagelijks mee dat projecten plotseling tot stilstand komen. Inmiddels blijken deze gevolgen nu ook doorgedrongen tot de landelijke pers. Zo meldde NRC afgelopen week dat de regels 18.000 projecten raken. Dat zijn alleen nog maar de projecten die al bij de overheid bekend zijn, dus er zijn er meer.
Helaas is de uitgestelde release van AERIUS nog steeds niet beschikbaar. Hierdoor kunnen we niet volgens de vastgestelde methode rekenen aan stikstofdepositie. Samen met onze klanten zoeken we voortdurend naar mogelijkheden om de benodigde omgevingsvergunningen zo veel mogelijk gereed te krijgen. In overleg met het bevoegd gezag kunnen we voor individuele projecten soms oplossingen vinden.
VNO-NCW en MKB-Nederland hebben een Taskforce Stikstof opgericht. In deze taskforce zijn branches en bedrijven vertegenwoordigd die worden geraakt door de uitspraak van de Raad van State. De taskforce zoekt naar oplossingen voor de korte en lange termijn en informeert bedrijven. Op de website van het VNO-NCW staan 11 veelgestelde vragen over het voormalige PAS. Deze vragen komen gedeeltelijk overeen met de veelgestelde vragen van de overheidswebsite BIJ12. Daarnaast staan tussen de antwoorden ook enkele nieuwe feiten. De belangrijkste feiten hebben voor u op een rijtje gezet:
De geplande release van de nieuwe versie van AERIUS Calculator op 8 augustus is uitgesteld. Het is helaas nog niet bekend wanneer de release wel beschikbaar komt.
Rijk en provincies hechten veel belang aan een landelijk en eenduidig rekenmodel voor het berekenen van de neerslag van stikstof (stikstofdepositie). Om dit mogelijk te maken komt er een nieuwe versie van AERIUS Calculator die landelijk wordt voorgeschreven als rekeninstrument voor de toestemmingsverlening.
Provincies en Rijk hebben verder afgesproken om een gezamenlijk beleids- en beoordelingskader vast te stellen. Dit om zorgvuldig om te gaan met de uitspraken van de Raad van State en vergunningsaanvragen zo eenduidig mogelijk te beoordelen. Dit gebeurt fasegewijs.
Het actueel rekenmodel
Met het beschikbaar komen van deze geactualiseerde versie van de calculator is het mogelijk om de effecten van geplande nieuwe activiteiten in landbouw, infra en bouwplannen te berekenen, als voorbereiding op vergunningaanvragen. Deze versie van Calculator is nog niet geschikt voor mechanisch geventileerde stallen. Daarvoor volgt later dit jaar een nieuwe versie.
Vervolgens wordt in het najaar het beoordelingskader voor vergunningaanvragen gebaseerd op extern salderen of op een ADC-toets* beschikbaar gesteld. Zodat ook vergunningaanvragen waarbij extern salderen noodzakelijk is kunnen worden voorbereid.
*met een ADC-toets moet de initiatiefnemer aantonen, dat het project waarvoor hij vergunning aanvraagt een dwingende reden van groot openbaar belang dient, waarvoor geen voor de natuur minder schadelijke alternatieven beschikbaar zijn en waarbij de schade aan de natuur wordt gecompenseerd.
Bron: www.bij12.nl
De laatste ontwikkelingen over het gesneuvelde PAS zijn verwerkt in een indicatief tijdschema. Het schema maakt duidelijk welk traject kan worden gevolgd op de korte, middellange en/of lange termijn.
Klik hier om het schema te bekijken.
Heeft u nog vragen, neem gerust contact op met uw adviseur bij SPA WNP ingenieurs.
Het Ministerie van BZK heeft in overleg met diverse betrokkenen een factsheet "Woningbouwplannen, stikstof en Natura 2000-gebieden" opgesteld die voorlopig snel inzicht geeft in de gevolgen van de vernietiging van het PAS voor woningbouwontwikkelingen. De factsheet is met name relevant voor woningbouwplannen en in mindere mate voor omgevingsvergunningaanvragen voor bedrijven:
Ons advies: Deze zomer verschijnt een nieuwe AERIUS versie. Wij adviseren voor die situaties waar voorheen depositieresultaten onder 0,05 mol/ha/jaar werden berekend een nieuwe berekening door ons uit te laten voeren. Als daaruit blijkt dat sprake is van stikstofdepositie in Natura 2000 gebieden groter dan 0,00 mol/ha/jaar koppel de bestemmingsplanprocedure of omgevingsvergunningaanvraag los van een vergunning Wet natuurbescherming (Wnb). Op deze wijze hoeft het bestemmingsplan of de omgevingsvergunning geen vertraging op te lopen. De vergunning Wet natuurbescherming wordt dan apart doorlopen. Het voordeel hiervan is dat de bouw- en milieudelen alvast goedgekeurd kunnen worden. Een nadeel is dat voor de start gewacht moet worden op de vergunning Wnb en er twee procedures doorlopen moeten worden.
De Minister heeft de kamer geïnformeerd over de stand van zaken PAS voor de korte termijn:
Op 20 juni heeft de Tweede Kamer gedebatteerd over het gesneuvelde Programma Aanpak Stikstof (PAS). Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) heeft geantwoord op de vraag wanneer er weer vergunningen kunnen worden verleend. Omdat het PAS niet meer bruikbaar is, moet er voortaan op andere wijze toestemming worden verleend. Op dit moment wordt gekeken naar mogelijkheden zoals intern salderen, extern salderen en een ADC-toets. Maar deze mogelijkheden moeten eerst bestuurlijk worden afgestemd met provincies, gemeente en waterschappen. De Minister hoopt het overzicht van de mogelijkheden net na de zomer gereed te hebben.
Het ziet er dus naar uit dat vergunningenprocedures waarbij stikstof een rol speelt in ieder geval tot september niet worden behandeld.
Heeft u vragen? Neem gerust contact op met uw adviseur bij SPA WNP ingenieurs.
Er zijn geen nieuwsberichten om te tonen.
![]() ![]() ![]() |